Analýza konstruování sociálního světa žáků ZŠ na pozadí tématu rasismu
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2012 |
Druh | Kapitola v knize |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Přiložené soubory | |
Popis | Teoretická východiska výzkumného šetření vycházela ze sociálně konstruktivistického přístupu. Smyslem kapitoly bylo popsat, vysvětlit a odhalit jazykové konstrukce výkladu sociální reality v tematice soužití Romů a většinové společnosti z pohledu žáků druhého stupně dvou vybraných základních škol. Hlavní tematické oblasti diskuse mezi žáky se zaměřily na problematiku nacionalismu, rasismu, kriminality, vůdcovství a ne-tolerance. Výběr vzorku informantů se skládal jak ze skupiny romských, tak i neromských žáků. Metodologické uchopení dat výzkumu bylo uskutečněno nástroji diskursivní analýzy, sběr dat probíhal v rámci ohniskových skupin. Výzkumné šetření vycházelo ze dvou zdrojů a to z textů v učebnicích dějepisu pro základní školy a následné reflexe žáků s odkazy na jejich životní zkušenosti. |
Související projekty: |