Obrazový prostor na jevišti: K (re)konstrukci bostonské inscenace Intolleranza 1960 (1965)
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2013 |
Druh | Vyžádané přednášky |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | V roce 1965 byla v Boston Opera Company v režii její principálky a dirigentky Sarah Caldwell uvedena experimentální opera Intolleranza 1960 italského avantgardního komponisty Luigiho Nona. Svým specifickým vizuálním pojetím tato inscenace představila novou formu jevištního tvaru, výrazně odlišnou od dosavadních operních inscenací. Autorem scény a světelného konceptu byl Josef Svoboda. Rekonstrukcí a analýzou této inscenace, vycházející z postupů Laterny Magiky, ukážeme, že podstata její výstavby spočívala v práci s obrazovými vrstvami různých typů, jejich interakci se zpěvákem a jejich působení na diváka zasazeném ve specifickém mimouměleckém kontextu. Příspěvek se také bude zabývat otázkami: pro koho bylo vytvářeno? Kdo se na něj díval, kdo jej vnímal? Jaký typ diváka a s jakými očekáváními? Za jaké situace? V jakém ideologickém prostředí? |
Související projekty: |