Education in Developing Countries through the Eyes of Volunteers Participating in the Foreign Educational Internships
Název česky | Vzdělávání v rozvojových zemích očima studenů, účastnících se dobrovolných vzdělávacích stáží |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2013 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Tématem příspěvku je vzdělávání v rozvojových zemích z pohledu dobrovolníků, účastnících se zahraničních vzdělávacích stáží. Vzdělávání se stalo během druhé poloviny 20. Století důležitým nástrojem socioekonomického rozvoje a procesu modernizace v rozvojových zemích. Již Všeobecná deklarace lidských práv z roku 1948 uvádí právo na bezplatné vzdělávání pro všechny, jako jedno ze základních lidských práv a svobod. Tyto aspekty podpořily vznik konceptu vzdělávání pro udržitelný rozvoj, jehož záměrem bylo obstarání dostatku zdrojů, umožňujících všem zdravý a produktivní, bezpečný spravedlivý život. V roce 1990 proto došlo k přijetí Světové deklarace vzdělávání pro všechny. Na tyto snahy navázal i summit OSN, konaný v roce 2000. Jehož závěrem bylo přijetí ucelené koncepce, která měla přispět ke kontinuálnímu rozvoji na globální, regionální i státní úrovni. Jako podpůrné prostředky, přispívající k naplnění konceptu vzdělávání pro udržitelný rozvoj, fungují i různé pedagogické pobyty, stáže a vzdělávací projekty, pořádané pod záštitou mezinárodních organizací (Člověk v tísni, OSN), na jejichž realizaci se podílejí zejména dobrovolníci z různých zemí, České republiky nevyjímaje. Avšak samotný průběh těchto vzdělávacích stáží není doposud zcela zmapován, problematické je i vymezení zajištění kvality vzdělávání poskytované ze strany dobrovolníků, stejně jako jejich vnímaní dané situace. Na tyto otázky se snaží reagovat tento příspěvek. Cílem příspěvku je popsat, jak je v praxi naplňován koncept rozvojové spolupráce, konkrétně vzdělávání v rozvojových zemích z pohledů účastníků zahraničních vzdělávacích stáží. |
Související projekty: |