Vztah silných stránek charakteru s životní a pracovní spokojeností učitelů a studentů pedagogiky

Autoři

SLEZÁČKOVÁ Alena ŠKRABSKÁ Simona

Rok publikování 2013
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Klinická psychologie a osobnost
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www Digitální knihovna FF MU
Obor Psychologie
Klíčová slova character strengths; life satisfaction; job satisfaction; teachers; students of Faculty of Education
Popis Výzkumná studie se zabývá aktuálními tématy pozitivní psychologie. Hlavním cílem bylo zmapovat zastoupení silných stránek charakteru u učitelů základních škol a studentů pedagogiky a prozkoumat vztah mezi jejich silnými stránkami charakteru a mírou prožívané životní a pracovní spokojenosti. Výzkumný soubor tvořilo 150 slovenských učitelů základních škol a 132 vysokoškolských studentů pedagogiky. Silné stránky charakteru jsme zkoumali pomocí metody Signature Strengths Test (Seligman, 2011) a životní spokojenost prostřednictvím dotazníku Satisfaction With Life Scale (Diener a kol. 1985). Pracovní spokojenost učitelů jsme zjišťovali inventářem Hodnocení spokojenosti učitelů (Paulík, 1999). Výsledky ukazují, že množinu nejvýrazněji zastoupených silných stránek učitelů i studentů shodně tvoří láska, laskavost, vděčnost, spiritualita a upřímnost. U obou souborů se však liší pořadí těchto pěti charakteristických silných stránek. Učitelé a studenti se neliší v míře životní spokojenosti, avšak jejich životní spokojenost je determinována rozdílnými silnými stránkami charakteru: S životní spokojeností učitelů statisticky významně souvisejí charakterové přednosti spiritualita, láska, zvídavost, vděčnost a obezřetnost. U souboru studentů s životní spokojeností statisticky významně korelují spiritualita, vytrvalost, sebekontrola, naděje a vděčnost. Ve výzkumném souboru učitelů byl potvrzen pozitivní vztah mezi životní a pracovní spokojeností.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.