How pupils with special educational needs (and not anly they) perceive imagery at the second stage of basic schools
Název česky | Obraznost v recepci žáků 2. stupně základní školy (nejen) se speciálními vzdělávacími potřebami |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2013 |
Druh | Kapitola v knize |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Přiložené soubory | |
Popis | Kapitola představuje výsledky výzkumné sondy, která zjišťovala porozumění ustáleným i uměleckým obrazným pojmenováním u žáků 8. ročníku základní školy. Byl sledován vliv specifické poruchy učení (dyslexie), prospěchu, obecného porozumění textům, čtenářství i pohlaví na úroveň porozumění několika známým frazeologismům a také rozsáhlejšímu básnickému obrazu. Mezi základní zjištění patří očekávaná souvislost mezi schopnostmi žáků a adekvátností odpovědí a také nemalé procento zcela chybějících výkladů všech typů obrazných vyjádření. Ve schopnosti dešifrace ustálených a originálního nepřímého pojmenování byly zjištěny i určité rozdíly, zejména mezi chlapci a dívkami a také mezi žáky s různou kvantitou individuálního čtenářství. V dešifraci básnického obrazu se – oproti výkladu ustálených rčení – projevili jako lepší chlapci a největší čtenáři. Tyto i další dílčí poznatky v této kapitole jsou míněny jako impulzy pro intenzivnější práci s obraznými pojmenováními ve všech složkách předmětu český jazyk. |
Související projekty: |