Fakes, Forgeries, and Robots: From the comedy of substitution to the theatre of affect

Název česky Falza, padělky a roboti: Od komedie záměny k divadlu afektu
Autoři

HORÁKOVÁ Jana

Rok publikování 2013
Druh Vyžádané přednášky
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Příspěvek je věnován slepé skvrně ve spektru interpretací robotů. Roboti byli dosud považováni za přirozenou součást naší kultury. Můžeme se s nimi setkat na filmových plátnech, na stránkách sci-fi časopisů a knih, v hračkářství a obchodech s domácími spotřebiči, v továrnách, můžeme je vidět v záchranných operacích a kosmických výpravách v televizi. Nicméně, původní roboti, dramatické postavy, které byly poprvé představeny světu ve hře R.U.R., Rossums Universal Robots (1920 /21) od Karla Čapka, unikali seriózní analýze z estetického hlediska. Proto bych se chtěl vrátit ke kořenům smyslu robota. Představit jej jako zvláštní druh uměleckého média. Robot bude analyzován z pohledu sémiologie divadla a sémiologie padělků a falz. Výklad vede k závěru, že Čapkův robot jako dramatická postava a divadelní znak zavádí novou kategorii do taxonomie umělého člověka a současně slouží jako prostředek k průzkumu hranice mezi konceptem člověka a stroje.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.