Expertnost učitele cizích jazyků: výsledky výzkumu založeného na pozorování a rozhovorech

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

PÍŠOVÁ Michaela HANUŠOVÁ Světlana JANÍKOVÁ Věra KOSTKOVÁ Klára NAJVAR Petr

Rok publikování 2013
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Cílem příspěvku je představit design a metodologii výzkumu expertnosti a determinant jejího rozvoje v profesi učitele a vybrané výsledky, jež dosavadní fáze výzkumu, realizovaného v rámci projektu GAČR P407/11/0234 Učitel-expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního vývoje (na pozadí cizojazyčné výuky) přinesly. Prezentovaný výzkum se zaměřuje na problematiku identifikace expertů, na systematickou analýzu povahy expertnosti učitele a na procesy a podmínky jejího rozvoje a udržování. Staví na metodologii uplatňované v obecných výzkumech expertnosti v různých oblastech lidské činnosti vycházejících z kognitivních teorií, zároveň zohledňuje i sociální a afektivní dimenzi učitelské expertnosti. V prezentaci budou představeny výzkumný design a výsledky první a druhé fáze, jež stavěly na metodách pozorování a rozhovoru založeného na stimulovaném vybavování. Prezentovány budou výsledky analýz využívajících metod pozorování (116 vyučovacích hodin anglického a německého jazyka) a rozhovorů opřených o stimulované vybavování (realizovaných s šestnácti učiteli).
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.