Proměna funkce posla v dramatu
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2014 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Theatralia |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | |
Obor | Umění, architektura, kulturní dědictví |
Klíčová slova | drama; messenger; narration; reportage |
Popis | Tento článek se zabývá postavou posla z hlediska přeměny její funkce v dramatu s ohledem na její přítomnost a užití v dějinách dramatu, přičemž se zaměřuje na postavy poslů v Sofoklově Králi Oidipovi a Shakespearově Antoniovi a Kleopatře, a v kontextu současného mainstreamového britského dramatu v hrách Arkádie Toma Stopparda a Kodaň Michaela Frayna. Na základě kontrastů mezi příklady z klasických a současných her článek ukazuje, že posel mizí coby nezávislá postava, zatímco její funkce ve vyprávěcích strategiích přebírají ostatní, nezávislé postavy, a tím nahrazují funkce starší konvenční postavy, bezejmenného posla. Článek se rovněž zaměřuje na formální stránky vyprávění poslů, tzv. reportáž, a ukazuje, jak jsou taková vyprávění začleněna do celku dramatu. |
Související projekty: |