Competencies and leadership effectiveness: Which skills predict effective leadership?

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Fakultu sociálních studií. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Název česky Kompetence a efektivita leadera: Co predikuje efektivní leadership?
Autoři

VACULÍK Martin PROCHÁZKA Jakub SMUTNÝ Petr

Rok publikování 2014
Druh Článek ve sborníku
Konference Proceedings of the 10th European Conference on Management Leadership and Governance
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Obor Řízení, správa a administrativa
Klíčová slova leadership; competencies; group performance; perceived leader effectiveness; leadership emergence; leadership self–efficacy
Přiložené soubory
Popis Studie se zaměřuje na vztah mezi efektivitou leadera a jeho stabilními generickými kompetencemi. Kompetence řešení problémů, vztahové kompetence a kompetence sebeřízení byly ověřovány jako prediktory efektivity leadershipu měřené čtyřmi různými ukazateli – objektivně měřeným výkonem skupiny, vnímanou efektivitou leadera, leadership emergence a leadership self–efficacy. Výzkum probíhal v prostředí tříměsíční manažerské simulační hry. Zúčastnilo se ho 134 leaderů a 2 446 následovníků, kteří leadery hodnotili. Všichni respondenti byli vysokoškolskými studenty. Nejlepším prediktorem efektivity leadera jsou kompetence řešení problémů, které jsou středně silným prediktorem výkonu skupiny, silným prediktorem vnímané efektivity leadera, velmi silným prediktorem leadership emergence a silným prediktorem leadership self–efficacy. Vztahové kompetence a kompetence sebeřízení predikují slabě pouze leadership emergence. Kompetenční model obecně nejlépe predikuje leadership emergence a nejhůře výkon skupiny. Výsledky lze využít při výběru leaderů pracovních týmů, které fungují krátkodobě, a vzájemná spolupráce nevyžaduje častý osobní kontakt.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.