Nonverbální prvky v učebnicích zeměpisu jako zprostředkovatelé geografického vědění: Analýza žákovského hodnocení a interakce

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

JANKO Tomáš

Rok publikování 2014
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Moderní zeměpisné učebnice si bez množství propracovaných nonverbálních prvků lze představit jen stěží. Nonverbální prvky napomáhají při znázorňování vývoje anebo změn zeměpisných jevů, které by pro žáky jinak byly obtížně představitelné a uchopitelné. Otázkám žákovského interagování s nonverbálními prvky v učebnicích však doposud byla věnována pouze omezená míra pozornosti. V příspěvku jsou prezentovány poznatky kvalitativního šetření, které se zaměřovalo na zjišťování žákovského hodnocení kvalit nonverbálních prvků v učebnicích zeměpisu a analyzování procesů, jež žáci zapojují do interagování s nonverbálními prvky různých typů a kvalit. Výsledky naznačily, že porozumění nonverbálním prvkům není pro žáky snadnou záležitostí a ti ho musejí aktivně konstruovat. Důležité jsou v tomto ohledu procesy směřující k rozpoznání smyslu a uvědomování si širších souvislostí. Ukázalo se také, že žáci při uchopování prezentovaných obsahů spoléhají na konkrétní kvality nonverbálních prvků. Důležité je pro ně především množství detailů a způsob jakým nonverbální prvky znázorňují konkrétní objekty a jevy (míra abstraktnosti). Nápomocné může být také, pokud jsou nonverbální prvky přehledné, aktuální a přiměřeně barevné.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.