Materiality of Sound and Text (Jiří Veltruský meets Bob Wilson)
Název česky | Materiality zvuku a textu (Jak Jiří Veltruský potkal Boba Wilsona) |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2014 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | V teoretickém myšlení Jiřího Veltruského 1919-1994) představuje text klíčový komponent v komplexní souhře materiálních a immateriálních složek divadelní inscenace. Ve studiích "Dramatický text jako součást divadelního představení (1941) nebo "Zvukové kvality textu a herckův výkon (1991) a posmrtně vydaném An Approach to the Semiotics of Theatre (2012) může být význam textu dokonce i přeceněn - vzhledem k dnešnímu pohledu na problém. Dramatický text ztratil prominentní postavení - představení je chápáno jako autonomní počin režiséra a herců, kteří vytvářejí svůj vlastní divadelní svět, který - mimo jiné - obsahuje i text. Přisvojení textu divadelní inscenací (škrty, přepisování a další změny) je však studováno jen málo - převažuje zaměření na materialitu prvků inscenace. Je to materiálnost, která je klíčovým rysem dnešní divadelní praxe. Čteme-li znovu z dnešní perspektivy Veltruského texty, můžeme si povšimnout, že již v 1941 chápal strukturu textu jako cosi autonomního, později rozvíjel své chápání textu skrze jeho zvukové kvality. Takto nahlížený text - jakkoli může být popírána jeho dominantní role - je v představení přítomen ve své materiálnosti, kterou aktualizuje herec svým projevem. Tento metodologický přístup otevírá nové pozoruhodné možnosti aplikaci Veltruského konceptů na analýzu současného divadlo a - což se pokusím ukázat na některých aktuálních inscenací Boba Wilsona. |
Související projekty: |