Muzea a sociální inkluze
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2014 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Muzea a sociálně znevýhodnění: Sborník ze semináře 19.-20. 6. 2013 |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | social inclusion; social exclusion; inclusive museum pedagogy; special audiences; socially disabled |
Popis | Článek nahlíží současná muzea jako instituce, které rozvíjejí své společenské poslání s respektem k sociální a kulturní diversitě svého publika. Přirozeně tak směřují k naplňování myšlenky sociální inkluze. Tato myšlenka spočívá v umožnění nejrůznějším marginalizovaným nebo vyloučeným jedincům a skupinám spoluúčastnit se na kulturních a vzdělávacích aktivitách. Poskytnutím rovného přístupu ke kultuře a edukaci se muzea snaží předcházet a odbourávat fyzické, smyslové, psychické nebo sociální bariéry. Ty se mohou vyskytovat vně muzea, uvnitř muzea nebo ve výstavních prostorách. Návštěvníci se specifickými vzdělávacími potřebami nebo sociálním znevýhodněním spadají do sféry zájmu inkluzivní muzejní pedagogiky. Na základě vymezení teorie a terminologie oboru charakterizuje článek jednotlivé skupiny speciálního publika muzeí. Text uzavírají příklady několika konkrétních projektů z prostředí muzeí a dalších kulturních a sociálních institucí, které směřovaly k sociální inkluzi osob na okraji společnosti. |