"Kronika dynastie Han": debaty o reformách státních kultů v době císaře Chenga (32-7 př. n. l.)
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2014 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Religio : revue pro religionistiku |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | Digitální knihovna FF MU |
Obor | Filosofie a náboženství |
Klíčová slova | Han dynasty; state cults; ancient China; Confucianism; Chinese religions |
Přiložené soubory | |
Popis | Tento článek podává překlad s komentářem klíčových částí Knihy dynastie Han (Hanshu) týkajících se reforem státních kultů v době vlády císaře Chenga (3-5 př. n. l.). Přeložený text představuje základní zdroj informací o podobě a ideologii státem podporovaných kultů v raném císařském období dějin Číny. Přeložené debaty představují spor mezi zastánci tradičního pohledu na význam a podobu obřadů a reformátory (ačkoliv reformátoři rovněž prezentují daný problém jako návrat k vzorům doloženým v kanonických knihách). Tradiční pohled na dané náboženské obřady má za to, že obřady by měly být vykonávány tam, kde se božstva sama od sebe zjevují (lidé tak odpovídají na činy božstev). Reformisté, na druhé straně, vytvářejí univerzální racionální rámec (založený na kategoriích yinu a yangu), který předepisuje korektní způsob zjevení bohů i lidské rituální odezvy. Debaty jsou dále významným svědectvím o formování konfucianismu v této době. Racionalizace náboženských obřadů bývá obvykle spojována s konfucianismem. Zde však nacházíme konfuciány v obou táborech. |