Eduard Veith – Útěk zimy

Autoři

JANÁS Robert

Rok publikování 2013
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Brno v minulosti a dnes. Příspěvky k dějinám a výstavbě Brna
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Klíčová slova Eduard Veith; Brno; Vienna; 19th century painting; symbolism; historism; Mährischer Kunstverein; Vereinigung deutschmährischer bildender Künstler; Künstler-Compagnie; Rudolf Eitelberger; Fellner and Helmer; Gustav Klimt; Ferdinand Laufberger
Popis Článek analyzuje a do širších souvislostí zařazuje obraz Eduarda Veitha Útěk zimy, který je ve sbírkách Moravské galerie v Brně. Eduard Veith patřil mezi absolventy Uměleckoprůmyslové školy ve Vídni a podobně jako jeho slavnější spolužáci bratři Klimtové a Franz Matsch reprezentuje absolventy vzdělávací instituce, která pod vedením Rudolfa Eitelbergera vedla studenty k idejím Gesamtkunstwerku a hlubšímu teoretickému vzdělání. Veith představuje umělce, který tvořil na rozhraní doznívající neobarokní makartovské éry a nastupujícího symbolismu. Veith patří mezi umělce, kteří si zvolili jako svůj malířský styl polohu symbolismu, která se přes slibné začátky ukázala z hlediska dlouhodobého uměleckohistorického vývoje jako méně životaschopná, než jiné symbolistní proudy. Článek tyto jevy sleduje prostřednictvím obrazu Útěk zimy a toto dílo analyzuje na struktuře třech významových rovin: zobrazivé, alegorické a symbolické.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.