Eduard Veith – Útěk zimy
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2013 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Brno v minulosti a dnes. Příspěvky k dějinám a výstavbě Brna |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Klíčová slova | Eduard Veith; Brno; Vienna; 19th century painting; symbolism; historism; Mährischer Kunstverein; Vereinigung deutschmährischer bildender Künstler; Künstler-Compagnie; Rudolf Eitelberger; Fellner and Helmer; Gustav Klimt; Ferdinand Laufberger |
Popis | Článek analyzuje a do širších souvislostí zařazuje obraz Eduarda Veitha Útěk zimy, který je ve sbírkách Moravské galerie v Brně. Eduard Veith patřil mezi absolventy Uměleckoprůmyslové školy ve Vídni a podobně jako jeho slavnější spolužáci bratři Klimtové a Franz Matsch reprezentuje absolventy vzdělávací instituce, která pod vedením Rudolfa Eitelbergera vedla studenty k idejím Gesamtkunstwerku a hlubšímu teoretickému vzdělání. Veith představuje umělce, který tvořil na rozhraní doznívající neobarokní makartovské éry a nastupujícího symbolismu. Veith patří mezi umělce, kteří si zvolili jako svůj malířský styl polohu symbolismu, která se přes slibné začátky ukázala z hlediska dlouhodobého uměleckohistorického vývoje jako méně životaschopná, než jiné symbolistní proudy. Článek tyto jevy sleduje prostřednictvím obrazu Útěk zimy a toto dílo analyzuje na struktuře třech významových rovin: zobrazivé, alegorické a symbolické. |