Seberegulace v kontextu vynořující se dospělosti

Autoři

MILLOVÁ Katarína MAAROVÁ Iva ZÁCHOVÁ Anna HÖNIG David KOVÁŘOVÁ Hana VRBICKÁ Tereza

Rok publikování 2015
Druh Konferenční abstrakty
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Škola a přátelé jsou dvěma nejdůležitějšími oblastmi v životě vysokoškolských studentů. Schopnosti navazovat a udržovat uspokojivé sociální vztahy a adekvátně zvládat školní požadavky jsou významnou součástí seberegulace. Spolu s výchovným stylem rodičů, různými aspekty sebepojetí a způsoby zvládání stresu jsme seberegulaci zkoumali u 589 studentů VŠ (437 žen, průměrný věk 21,9 let, 65 % společenskovědní obor), kteří vyplnili online dotazníky: Rosenbergovu škálu sebehodnocení (RSES), Dotazníky sociální a akademické seberegulace (Social / Academic SOC Questionnaire), Škálu generalizovaného pocitu vlastní účinnosti (GSES), Inventář copingových strategií (CSI) a Škálu vnímaného rodičovského stylu (POPS). U sociální seberegulace jsme zjistili genderové rozdíly (ženy dosahovaly vyšších hodnot) a rozdíly podle oboru studia, kde měli vyšší úroveň studenti společenskovědního oboru ve srovnání s přírodovědně orientovanými studenty. V oblasti akademické seberegulace nebyly zjištěny žádné rozdíly. Pomocí úsekové analýzy (path analysis) jsme testovali modely vztahů seberegulace s ostatními proměnnými: oba typy seberegulace byly ovlivněny především výchovným stylem matky a úrovní self-efficacy a samy predikovaly způsoby zvládání stresu. Sociální seberegulace navíc významně predikovala úroveň sebehodnocení.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.