Generativita v mladé dospělosti: pilotní studie
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2015 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Generativita jako tvořivost, produktivita, péče o druhé lidi nebo předávání hodnot dalším generacím je důležitým vývojovým úkolem, který by měl být naplněn v průběhu dospělosti. Pro její rozvoj je důležitá mladá dospělost a dokonce některé složky mohou dosahovat svého vrcholu právě na začátku dospělosti. Náš soubor tvořilo 54 studentů VŠ (24 žen, průměrný věk 21,4 let), kteří vyplnili online dotazníky: Loyola Generativity Scale (LGS - generativní zájem), Generativity Behavioral Checklist (GBC - generativní jednání), Dotazník aktuální generativity (Gen-Current - struktura generativity), Inventory of the Dimensions of Emerging Adulthood (IDEA), Dotazník sociální selekce, optimalizace a kompenzace (Social SOC) a Self-Concept Clarity Scale (SCCS). Dotazník aktuální generativity byl u mladých dospělých použit poprvé. Popisuje 4 typy generativity: sociální, kulturní, technickou a ekologickou. Faktorová analýza (rotace varimax) nepotvrdila existenci těchto typů jako samostatných faktorů. Korelační analýza odhalila vztah mezi generativitou a experimentováním, zaměřením na sebe (pouze LGS a Gen-Current) a ostatní (Gen-Current) a sociální seberegulací (GBC, Gen-Current). U jasnosti sebepojetí se žádné významné vztahy nepotvrdily. Genderové rozdíly v generativitě jsme nezjistili. Nejvýznamnějším prediktorem generativity byla sociální seberegulace (pro generativní zájem), experimentování (pro generativní jednání) a zaměření na sebe (pro strukturu generativity). |