Examining the Relationship between Environmental Attitudes and Behaviour in Education Programmes
Název česky | Analýza vztahu mezi environmentálními postoji a chováním ve vzdělávacích programech |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2015 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Sociální studia |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | Environmental attitude; environmental behaviour; environmental education; earth education; Earthkeepers |
Popis | Posilování proenvironmentálních postojů je dlouhodobým cílem výchovně-vzdělávacích programů, které se snaží pomoci žákům měnit jejich environmentální chování. Vztah mezi environmentálními postoji a chováním jednotlivce současně představuje komplexní téma. Studie se jej snaží zkoumat na základě porovnání dvou skupin žáků, které se zúčastnily programu výchovy o Zemi “Strážci Země” zaměřeného na formování environmentálních postojů a chování. První část studie porovnává environmentální postoje a chování žáků ze Spojených států před programem a po něm. Děti, jejichž postoje se nejvíce změnily, současně častěji dokládaly změny ve svém chování. Druhá část se zaměřila na vzorek českých žáků, kteří s ročním odstupem po absolvování programu vyplňovali stejný dotazník na měření postojů a odpovídali na otázky v rozhovoru. U většiny z nich se udržely postoje utvořené v průběhu programu. Zatímco změny v chování u některých z nich přetrvaly i po roce, u dalších se je, často z důvodu tlaku sociálních norem a chybějící průběžné motivace, nepodařilo udržet. Studie upozorňuje na důležitost formování postojů pro podporu environmentálního chování, přičemž současně zmiňuje i důležitost další podpory pro dlouhodobé udržení nových vzorců chování. |