Examining the Relationship between Environmental Attitudes and Behaviour in Education Programmes

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Fakultu sociálních studií. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Název česky Analýza vztahu mezi environmentálními postoji a chováním ve vzdělávacích programech
Autoři

ČINČERA Jan JOHNSON Bruce

Rok publikování 2015
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Sociální studia
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova Environmental attitude; environmental behaviour; environmental education; earth education; Earthkeepers
Popis Posilování proenvironmentálních postojů je dlouhodobým cílem výchovně-vzdělávacích programů, které se snaží pomoci žákům měnit jejich environmentální chování. Vztah mezi environmentálními postoji a chováním jednotlivce současně představuje komplexní téma. Studie se jej snaží zkoumat na základě porovnání dvou skupin žáků, které se zúčastnily programu výchovy o Zemi “Strážci Země” zaměřeného na formování environmentálních postojů a chování. První část studie porovnává environmentální postoje a chování žáků ze Spojených států před programem a po něm. Děti, jejichž postoje se nejvíce změnily, současně častěji dokládaly změny ve svém chování. Druhá část se zaměřila na vzorek českých žáků, kteří s ročním odstupem po absolvování programu vyplňovali stejný dotazník na měření postojů a odpovídali na otázky v rozhovoru. U většiny z nich se udržely postoje utvořené v průběhu programu. Zatímco změny v chování u některých z nich přetrvaly i po roce, u dalších se je, často z důvodu tlaku sociálních norem a chybějící průběžné motivace, nepodařilo udržet. Studie upozorňuje na důležitost formování postojů pro podporu environmentálního chování, přičemž současně zmiňuje i důležitost další podpory pro dlouhodobé udržení nových vzorců chování.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.