Diskuse o angažovaném dějepisu hudby. Srovnání "helfertovské" a "barvíkovské" koncepce dějin hudby
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2015 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | V roce 1938 opublikoval v prvním čísle revue Musicologie Vladimír Helfert svůj text Periodizace dějin hudby. Příspěvek k logice hudebního vývoje , koncepce dějin byla postavena na základě imanentního vývoje hudebního strukturování. Ovšem při interpretaci české moderní hudby či vlivu české hudby na evropské dění se u Helferta mnohdy výrazněji projevil vliv etických kritérií, nad estetickými. Bylo potřeba zkonstruovat československé hudební dějiny. Ve čtvrtém ročníku Hudebních rozhledů v roce 1951 vyšel článek Miroslava Barvíka Návrh osnov dějin hudby na konservatořích , ten byl důsledkem i předpokladem diskusí vedených ohledně nové, stranické koncepce dějin hudby. Podobně jako stranická historiografie či literární vědy, měla být i na pozicích dějin hudby uchvácena historie ve prospěch stranické propagandy, institucionálního paradigmatu při aplikaci metody socialistického realismu. Cílem příspěvku je předložit odborné veřejnosti komparaci různých „čtení“ dějin hudby na pozadí kulturně společenské situace Československa v letech 1938 a 1948. Chceme prezentovat hledání ideálního modelu hudebního dějepisu na základě „vývoje společenských řádů“ , ve srovnání s mýtotvorným konceptem první republiky, jak se též odrazil v konstrukcích Vladimíra Helferta . |
Související projekty: |