Přeměřování vzdáleností. Proměna poetiky české režie v 80. letech a tvorba Petra Lébla
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2015 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Divadelní revue |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Umění, architektura, kulturní dědictví |
Klíčová slova | theatre; postmodernism; Petr Lébl; alternativní divadlo |
Popis | Studie se snaží znovu položit otázku, do jaké míry je režijní tvorba Petra Lébla „postmoderní“ a zda má vůbec smysl termín používat. Autor soudí, že Léblovu divadlení poetiku lze přesněji postihnout terminologií post-dramatického divadla a konstatuje, že u Lébla se výrazně uplatňuje intertextualita, vizuální dramaturgie, rytmizace, metadivadelnost, hra s hustotou znaků. Ukazuje, že některé zmíněné fenomény lze sledovat i ve tvorbě alternativních divadel 70. a 80. let (režisér Petr Scherhaufer, tvorba HaDivadla) a do jisté míry i v některých režiích Otomara Krejči a Alfréda Radoka nebo scénografické práci Jaroslava Maliny. Představa, že divadelní post-moderna v Čechách radikálně nastupuje v 90. letech se tak jeví do jisté míry jako zkreslení – Léblův styl je těsně spjat s divadlem 80. let (i tvorbou předchozí) a vyrůstá z něj. Studie se uzavírá upozorněním na další možné souvislosti (tvorba Jana Nebeského, Hany Burešové), které je nutno prozkoumat, než bude možné přesněji zhodnotit, do jaké míry je termín postmoderna pro proměnu českého divadla na přelomu 80. a 90. let analyticky použitelný a výstižný. |
Související projekty: |