Přeměřování vzdáleností. Proměna poetiky české režie v 80. letech a tvorba Petra Lébla

Logo poskytovatele
Autoři

DROZD David

Rok publikování 2015
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Divadelní revue
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Klíčová slova theatre; postmodernism; Petr Lébl; alternativní divadlo
Popis Studie se snaží znovu položit otázku, do jaké míry je režijní tvorba Petra Lébla „postmoderní“ a zda má vůbec smysl termín používat. Autor soudí, že Léblovu divadlení poetiku lze přesněji postihnout terminologií post-dramatického divadla a konstatuje, že u Lébla se výrazně uplatňuje intertextualita, vizuální dramaturgie, rytmizace, metadivadelnost, hra s hustotou znaků. Ukazuje, že některé zmíněné fenomény lze sledovat i ve tvorbě alternativních divadel 70. a 80. let (režisér Petr Scherhaufer, tvorba HaDivadla) a do jisté míry i v některých režiích Otomara Krejči a Alfréda Radoka nebo scénografické práci Jaroslava Maliny. Představa, že divadelní post-moderna v Čechách radikálně nastupuje v 90. letech se tak jeví do jisté míry jako zkreslení – Léblův styl je těsně spjat s divadlem 80. let (i tvorbou předchozí) a vyrůstá z něj. Studie se uzavírá upozorněním na další možné souvislosti (tvorba Jana Nebeského, Hany Burešové), které je nutno prozkoumat, než bude možné přesněji zhodnotit, do jaké míry je termín postmoderna pro proměnu českého divadla na přelomu 80. a 90. let analyticky použitelný a výstižný.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.