Biedermeier nebo romantismus? Stylový a ideový pluralismus v rané tvorbě Petera Fendiho ze sbírek zámku v Rájci nad Svitavou

Logo poskytovatele
Autoři

TOMÁŠEK Petr

Rok publikování 2015
Druh Kapitola v knize
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace TOMÁŠEK, Petr. Biedermeier nebo romantismus? Stylový a ideový pluralismus v rané tvorbě Petera Fendiho ze sbírek zámku v Rájci nad Svitavou. In Katarína Beňová (ed.). Domáce a európske súvislosti biedermeiera. Bratislava: Stimul, 2015, s. 99-106. ISBN 978-80-8127-144-1.
Popis Ve sbírkách zámku Rájec nad Svitavou se dochoval pozoruhodný soubor raných malířských prací Petera Fendiho (1796–1842) jako součást většího konvolutu obrazů na historická nebo literární témata autorů raného historismu a romantismu (Karl Russ, Ludwig Ferdinand Schnorr von Carolsfeld, Josef von Führich). O jeho vznik se kolem roku 1820 zasloužil historik, publicista a politik Joseph von Hormayr zu Hortenburg (1781–1848), který navrhoval témata většiny obrazů a objednával jejich realizaci v ateliérech spřátelených umělců pro rodinu majitele rájeckého panství Huga I. Františka starohraběte ze Salm-Reifferscheidtu (1776–1836). Obrazy Petera Fendiho v rájecké obrazárně ukazují různé polohy rané umělcovy tvorby z období, kdy ještě svůj osobitý výtvarný výraz teprve hledal a reagoval na rozličná stylová i ideová východiska. Ačkoli ve svých raných dílech zužitkoval Fendi některé formální postupy romantického malířství, nebyl nikdy autentickým romantikem a celou svojí tvorbou inklinoval k umění biedermeieru s jeho zájmem o žánrové výjevy a sociální témata.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.