Biedermeier nebo romantismus? Stylový a ideový pluralismus v rané tvorbě Petera Fendiho ze sbírek zámku v Rájci nad Svitavou
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2015 |
Druh | Kapitola v knize |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Ve sbírkách zámku Rájec nad Svitavou se dochoval pozoruhodný soubor raných malířských prací Petera Fendiho (1796–1842) jako součást většího konvolutu obrazů na historická nebo literární témata autorů raného historismu a romantismu (Karl Russ, Ludwig Ferdinand Schnorr von Carolsfeld, Josef von Führich). O jeho vznik se kolem roku 1820 zasloužil historik, publicista a politik Joseph von Hormayr zu Hortenburg (1781–1848), který navrhoval témata většiny obrazů a objednával jejich realizaci v ateliérech spřátelených umělců pro rodinu majitele rájeckého panství Huga I. Františka starohraběte ze Salm-Reifferscheidtu (1776–1836). Obrazy Petera Fendiho v rájecké obrazárně ukazují různé polohy rané umělcovy tvorby z období, kdy ještě svůj osobitý výtvarný výraz teprve hledal a reagoval na rozličná stylová i ideová východiska. Ačkoli ve svých raných dílech zužitkoval Fendi některé formální postupy romantického malířství, nebyl nikdy autentickým romantikem a celou svojí tvorbou inklinoval k umění biedermeieru s jeho zájmem o žánrové výjevy a sociální témata. |
Související projekty: |