Smyslnost v mramoru. Kopie Canovova sousoší Amor a Psyché pro knížete Metternicha
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2014 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Opuscula historiae artium |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | Digitální knihovna FF MU |
Obor | Umění, architektura, kulturní dědictví |
Klíčová slova | Antonio Canova; Adamo Tadolini; Klemens Wenzel Lothar Metternich; Kynžvart/ Königswart; sculpture; neoclassicism |
Popis | Studie je věnována replice sousoší Antonia Canovy s námětem Amora a Psyché, vytvořené na objednávku státního kancléře Klemense Wenzela Lothara, knížete z Metternichu v letech 1819-1822 pro jeho vídeňskou vilu (dnes na zámku Kynžvart). Na základě výpovědi dobových písemných pramenů a analýzy souvisejících přípravných prací (sochařské skicy a modely) osvětluje povahu tvůrčího procesu a praktického dílenského provozu v Canovově římském ateliéru, do kterého byla zapojena celé řada sochařových pomocníků a žáků. Právě z tohoto prostředí vzešel Adamo Tadolini, žák a dědic Canovovy dílny a autor několika dalších replik Canonova slavného sousoší, jehož autorství kynžvartského sousoší dokládají kromě řady nepřímých indicií především sochařovy autobiografické poznámky, vydané v roce 1900 jeho vnukem Giuliem Tadolinim. Druhá část studie se zabývá otázkou vztahu knížete Metternicha soudobému římskému sochařství a jeho postavením v rámci širšího mezinárodního okruhu sběratelů a podporovatelů, a v neposlední řadě také podrobněji zkoumá Metternichovo vlastní hodnocení díla v širším kontextu dobové percepce Canovova sousoší a jím zpodobněného námětu v období kolem roku 1800. |