Surrogate Grandparents as Actors in Intergenerational Learning
Název česky | Náhradní prarodiče jako aktéři mezigeneračního učení |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2015 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Studia paedagogica |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | Digitální knihovna FF MU |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/SP2015-4-6 |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | intergenerational learning; senior; grandparent roles; surrogate grandparenthood; qualitative research |
Popis | Současné společenské změny, které ovlivňují také situaci v České republice, výrazným způsobem posílily zájem o mezigenerační učení a také generaci seniorů jako jeho aktérů. Právě podoba života seniorů a jejich role v rodině prochází zásadní změnou. Vedle prarodičovské role žité v rámci biologické rodiny, kdy se jedinec stává prarodičem v momentu, kdy se jeho děti staly rodiči, se dnes můžeme setkat i s prarodičovskou rolí žitou alternativním způsobem. Jedním z příkladů je tzv. náhradní prarodičovství, tedy takové, které mezi dítětem a seniorem vzniká na základě vazby nikoli biologické, ale sociální. V předkládaném textu se snažíme spojit obě uvedená témata, tedy mezigenerační učení a náhradní prarodičovství. Klademe si otázku, jak je mezigenerační učení realizováno, jaká je role náhradních babiček jako aktérek v procesu mezigeneračního učení, co je jeho obsahem, tedy co je v rámci mezigeneračního učení předáváno. V neposlední řadě také zjišťujeme metody, jež jsou v rámci tohoto učení používané. |
Související projekty: |