„V proudu lepšího a dokonalejšího“ Perské koberce mění majitele: Antikva a některé aspekty aukčního trhu let 1948–1953
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2015 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Opuscula historiae artium |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Umění, architektura, kulturní dědictví |
Klíčová slova | art auctions; Antikva; National Cultural Committee; confiscated property; collecting art under socialism; sources on the history of the post-war art trade; the National Renewal Fund |
Popis | Politický vývoj v poválečném Československu, zejména po únoru 1948, s sebou jako důsledek boje proti „poražené“ společenské třídě nesl radikální vlastnicko – majetkové a strukturálně-sociální změny. Článek v této souvislosti poukazuje na některé aspekty dobového aukčního trhu v raném období formování totalitního režimu v letech 1948 – 1953. Množství konfiskovaných předmětů se již v předchozích letech nelegálními, ale i legálními cestami dostávalo do uměleckého obchodu, případně i přímo na zahraniční trh. Trvalý úředně nepodchycený tok konfiskovaného mobiliáře do soukromých rukou vedl v srpnu 1949 k zestátnění soukromých aukčních podniků pod hlavičkou n. p. Obchodní domy, monopolní sítě závodů Antikva. Pokračující nelegální toky uměleckého majetku podněcovaly střety mezi jednotlivými ministerstvy, oproti snaze o uchování „státního kulturního majetku“ ve veřejných fondech stály ekonomické zájmy státu procházejícího hospodářskou krizí. Zestátnění podnítilo programové ideologické usměrňování sféry sběratelství a uměleckého obchodu, projevilo se i v podobě deformovaných, uměle úřednicky stanovovaných cen. |
Související projekty: |