How the level of integration of the fantastic element into the fictional world influences reading – The Left Hand of Darkness, Dominion, Look Who's Back, and The Book Thief
Název česky | Jak úroveň začlenění fantastického prvku do fikčního světa ovlivňuje čtení - Levá ruka tmy, Nadvláda, Už je tady zas a Zlodějka knih |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2015 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Bohemica litteraria |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | Digitální knihovna FF MU |
Obor | Písemnictví, mas-media, audiovize |
Klíčová slova | Fantastic literature; the fantastic element; level of integration; fuzzy sets; the pure fantastic; the fantastic as a means of expression |
Popis | Cílem této studie je upozornit na vztah mezi úrovní integrace fantastického prvku do struktury fikčního světa a potenciálem literárního díla být úspěšně čteno současně jako fantastická a nežánrová literatura, hodnotná svým významem, přesahem a vypravěčským umem. Představuji čtyři úrovně integrace fantastického prvku a zaměřuji se na dvě sousedící: na fantastický prvek použitý jako platforma a jako východisko. Na čtyřech příkladech zdůrazním velice odlišné postoje k fantastickému prvku a to, že literární díla používající fantastický prvek pouze jako východisko k vyjádření něčeho dalšího neindikují nutně nedotažené zapracování fantastického prvku, ale vytvářejí specifickou neostrou množinu uvnitř fantastické literatury, kterou nazývám jako fantastično jako prostředek vyjádření (a kterou lze odlišit od neostré množiny vlastního fantastična, pro niž je charakteristická plná kontextualizace fantastického prvku v rámci fikčního světa). Naproti tomu na příkladu Nadvlády C.J. Sansoma poukážu na to, jak dílo, v němž je fantastický prvek použit jako platforma, ale bez adekvátní kontextualizace v rámci fikčního světa, selhává jako fantastika, ale uchovává si svou výpovědní a uměleckou hodnotu. |