Vybrané aspekty celostního vzdělávání ve světě - Podněty pro vzdělávání a osobnostní růst pedagogů v České republice

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

PAŘÍZEK Michal

Rok publikování 2016
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Příspěvek představuje výběr současných přístupů k celostnímu vzdělávání v USA, Singapuru, na Taiwanu a okrajově i v několika dalších zemích; všímá si především zajímavých impulsů pro vzdělávání pedagogů na terciární úrovni v České republice. Cíle a prostředky celostního vzdělávání se ve světě odlišují, všechny je ale spojuje důraz na plné rozvinutí potenciálu každého člověka. Celostní vzdělávání je přístupem eklektickým a inkluzivním, který již ze své podstaty vstřebává podněty mnoha pedagogických (ale i filosofických či spirituálních) směrů a tím může přispívat k osobnostnímu rozvoji každého člověka. Myšlenkové kořeny tohoto přístupu ve vztahu ke vzdělávání pedagogů lze najít například v pracích R. W. Emersona, J. Deweye, M. Bubera a dalších. Celostní přístupy berou v potaz všechny složky, které tvoří identitu člověka a to včetně jeho zasazení do určitého celku, ze kterého by neměl být vytržen. Pedagog, který získal kvalitní odborné vzdělání, ale i vhled do oblastí kognitivních, sociálních, estetických, spirituálních, tělesných a emocionálních, bude spíše otevřený, schopný dobře zpracovávat nové myšlenky, přístupy a zkušenosti. Dokáže je též transformovat pro své potřeby a bude mít předpoklady pro rozvoj kreativity a inovativních přístupů. Takto disponovaný pedagog se nemusí bát vstoupit do dialogu-vztahu s jinými kulturami a lidmi. Obecně řečeno, programy stavící na celostním vzdělávání budou rozvíjet potenciál každého člověka velmi efektivně, pokud opravdu zapojí tělo, ducha i duši; toho lze dosáhnout mnoha cestami. Jedním z vhodných přístupů je zážitková pedagogika se svými metodami. Principy celostního vzdělávání jsou poměrně snadno přenositelné i do školního (i mimoškolního) prostředí. V kontextu České republiky mohou být zajímavé i jednotlivé techniky založené na meditaci či tzv. všímavém tichu.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.