Mluviti stříbro, mlčeti zlato : Hlas žáků střední školy
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2016 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Cílem výzkumu je popsat hlas žáků střední školy jakožto proces snahy žáků ovlivnit výuku. Hlas žáků je metaforické označení pro komunikační iniciativu přicházející od žáků a směřující k dospělým ve škole, která se týká různých oblastí života ve škole. Největší zastoupení by měl mít hlas žáků v oblasti zpětné vazby na výuku nebo přání spojených s výukou, kde by se žáci měli snažit ovlivnit výuku. Žáci vyjadřují svůj hlas s přesvědčením, že bude vyslyšen a učitelé na jeho základě budou jednat, samo naslouchání hlasu žáků však není pro učitele neproblematické. Hlas žáků nese potenciál kvalitativní změny ve výuce, ve svém důsledku by mohl vést k participaci žáků na životě školy a naplňování principů demokratické školy. Jedná se o případovou studii jedné středoškolské třídy (sexta) a jejích učitelů. Výchozí metodou sběru dat se stalo etnografické pozorování a videonahrávky výuky. Na základě analýzy těchto dat byly pořizovány hloubkové rozhovory se žáky a třídním učitelem, skupinový rozhovor se žáky a rozhovory s učiteli vyučujícími v této třídě s cílem popsat příčiny událostí sledovaných při pozorování a hodnocení těchto událostí samotnými aktéry. |
Související projekty: |