Death-as-Sleep Metaphor and Its Dramatic Roles in Shakespeare’s Plays
Název česky | Spánek jako metafora smrti a jeho dramatické role v Shakespearových hrách |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2016 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Ve své studii z roku 1860 věnované lékařské nauce v Shakespearovském dramatu doktor Charles Bucknill uvádí, že "máloco prezentuje Shakespeare s tak palčivou pravdivostí, jako jsou muka vyplývající z nedostatku spánku". Jak ukázalo pozdější zkoumání na poli dějin medicíny, v raně novověké Anglii měla jak odborná, tak lidová diskuze o spánku obzvláště silnou tradici a Shakespeare jakožto jeden z nejvýznamnějších dramatiků této doby ve svých hrách s oblibou uplatňoval soudobé teorie. Můžeme pozorovat, že spánek - a snění - jsou v Shakespearově díle častokrát uplatňovány jako mocné dramaturgické prostředky, přispívající k jednotě dramatických děl a zobrazení jejich postav. Vedle narážek na skutečný spánek se však Shakespeare opakovaně vracel i k mnohem temnějším aspektům tohoto fenoménu, zejména jeho spojení se smrtí. Toto spojení, pevně zakotvené v antické, židovské a křesťanské tradici, poskytlo Shakespearovi mocný dramaturgický nástroj pro výstavbu dramatického příběhu v jeho ranějších hrách, stejně jako zdroj složitých teologických a existenčních spekulací v jeho pozdějším díle. Tento příspěvek se pokusí zmapovat vývoj motivu spánku jako metafory smrti v Shakespearově dramatickém kánonu a zasadí jej do vědeckého, teologického a lidového poznání, jež tvořilo kulturní a intelektuální pozadí, na němž byly zkoumané hry původně napsány a inscenovány. |
Související projekty: |