Ján Cikker and his Coriolanus
Název česky | Ján Cikker a jeho Coriolanus |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2016 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Tento příspěvek se soustředí na vztah mezi Shakespearovým dramatem Coriolanus (1607/1609) a libretizací slovenského hudebního skladatele Jána Cikkera (1911-1989). Ján Cikker, který je jak autorem libreta, tak hudby, začal na této opeře pracovat již v roce 1970 a dokončil ji v roce 1972. Opera na premiéru nemusela čekat dlouho, byla uvedena už do 4. dubna 1974, kdy se hrála na prknech Národního divadla v Praze. Zanedlouho poté měl Coriolanus premiéru také v německém Mannheimu a v roce 1977 ve Výmaru. Na domácí, slovenskou premiéru, si však musela opera počkat až do roku 2011, kdy byla inscenována Státní operou Banská Bystrica. Za toto „neinscenování“ opery mohou především politické důvody – Cikker své dílo začíná psát pod bezprostředním dojmem událostí roku 1968. Pro vyjádření svých myšlenek si vhodněˇ vybírá Coriolana, který má i v originále silný politicko-apelativní charakter, a tudíž nemusí nijak měnit vyznění opery. Dalo by se říci, že Cikker přistupuje k Shakespearovu originálu s respektem a nijak zásadněˇ nemění dějovou linii, je však logické, že už jen z čistě technických požadavku° musí dojít ke změnám. Autor čelí de facto všem problémům adaptace dramatu pro operu – musí zmenšit počet postav, připsat sborové scény, děj do určité míry zjednodušit a hru celkově zkrátit. Konferenční příspěvek všechny tyto formální změny popisuje v komparaci se Shakespearovým originálem. Tyto teoretické poznatky jsou dále rozvíjeny s ohledem na soudobou inscenaci opery v Banské Bystrici v roce 2011. Je možné přenést Shakespearovu historickou naléhavost do opery? A je možno inscenovat operu reflektující události srpna 1968 po roce 2010? Příspěvek se pokusí odpovědět nejen na tyto otázky. |
Související projekty: |