Sport a česká meziválečná hudba : úvod do problematiky
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2016 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Opus musicum |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Umění, architektura, kulturní dědictví |
Klíčová slova | sport and music; avant-garde music; music and representation; Czech inter-war music; music of the 1920s; music and sport |
Popis | Krátká, ale výrazná vlna reflexí a reprezentací sportu v české artificiální hudbě dvacátých a třicátých let je dobově příznačným hudebním a šířeji kulturním fenoménem. Česká muzikologie tento fenomén zatím celistvě nereflektovala, a tak prvním a zatím posledním, kdo tak učinil, byl Bateman (2009). V této studii přináším stručný nástin dané problematiky a pokouším se naznačit směry, kterými by se další výzkum v této oblasti mohl ubírat. Na rozdíl od Batemana, jehož zajímají pouze zjevné sportovní obsahy, beru v potaz i reflexe sportu ležící na okrajích intendovaných významů jednotlivých děl. V první části studie podávám stručný, ale při současném stavu bádání vyčerpávající přehled reflexí sportu ve světové artificiální i nonartificiální hudbě, abych načrtl základní obrysy kontextu, ve kterém třeba českou sportovní hudbu dále zkoumat. V druhé části pak několika sondami nastiňuji konceptualizace sportu a vztahů sportu a hudby v prvorepublikovém Československu; zejména se soustředím na diskurzy oficiální prvorepublikové ideologie a avantgardy (hlavně poetismu). To mi umožňuje přejít k jádru problematiky, tedy k reflexím a reprezentacím sportu v české meziválečné artificiální hudbě, v části následující. Na ni pak navazuje závěrečná podkapitola pojednávající vztahy hudby a tělovýchovy, zejména sokolské; zde se pohybujeme na pomezí hudby artificiální a nonartificiální. |
Související projekty: |