Apoteóza Sokola, armády a nového člověka: rané recepce Janáčkovy Sinfonietty
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2016 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Hudební věda |
Citace | |
Klíčová slova | Janáček; Sinfonietta; reception of music; Janáček reception; reception studies |
Popis | Cílem této studie je popsat proměny recepce Sinfonietty (1926) Leoše Janáčka během Janáčkova života (Praha 1926, Brno 1927, Brno 1927) a analyzovat faktory (diskurzivní i nediskurzivní, duchovní i hmotné), které tuto recepci utvářely. Specifika domácí recepce odhaluji na základě srovnání s dobovými zahraničními recepcemi této skladby. Sinfonietta byla v Československu „čtena“ především jako dílo nacionalisticko-republikánské, vojenské a sokolské. Dominantní způsob „čtení“ Sinfonietty byl určen událostí jejího prvního provedení během všesokolského sletu v roce 1926 a tato skladba byla od svého vzniku až do konce třicátých let pevně provázána s oficiální prvorepublikovou ideologií a jejími institucemi. |