Četba a čtenářství pohledem učitelů a rodičů žáků 4. ročníků ZŠ

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

TUŽILOVÁ Petra

Rok publikování 2016
Druh Konferenční abstrakty
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Příspěvek obsahuje komentované výsledky pilotního výzkumu čtenářství a čtenářské gramotnosti, sestavené na základě informací, získaných od učitelů 4. ročníků ZŠ. Cílem výzkumného šetření je analýza informací, jak učitelé podporují rodiče v rozvíjení čtení a čtenářství dítěte, jakým způsobem působí na jeho individuální čtenářství, a jaká existuje souvislost s úrovní čtenářské gramotnosti tohoto dítěte. Dle Trávníčka (2008) je jednou z proměnných, která odlišuje čtenáře od nečtenáře právě rodina – zasahuje téměř padesát procent mezi faktory, které přivedly respondenty ke čtení. Na druhém místě v síle vlivu na čtenářství žáka se objevuje učitel (ačkoli je tento vliv mnohem slabší než vliv rodiny). Metodologické zázemí výzkumu tvoří polostrukturované rozhovory s učiteli a rodiči žáků 4. ročníků ZŠ, které sledují, jakou učitelé poskytují reálnou podporu rodičům svých žáků a jakou podporu si rodiče od školy reprezentované učitelem představují jako ideální. Na řešenou problematiku je nahlíženo z několika úrovní, např. osobní vztah ke čtení a četbě, projevovaný zájem o čtenářství dětí a rodinné čtenářské zázemí, a především podpora poskytovaná učiteli rodičům těchto dětí. Pilotním výzkumem se potvrdil předpoklad, že učitelé prvního stupně ZŠ kladou na čtení velký důraz, ačkoli se nevěnují studiu výzkumů a statistik čtenářské gramotnosti a čtenářství. Překvapivá byla ochota, se kterou učitelky přistupovaly k poskytování knih dětem – nejen vlastních do třídní knihovny, ale i knih jako vánočních a jiných dárků, které nakupují z vlastních prostředků. Rodiče pak jsou ochotni nechat si do určité míry od učitelů doporučit, jaké typy textů by děti měly číst a jakým způsobem by s nimi měli pracovat, avšak pouze do úrovně domácího úkolu. Jakmile by doporučení překročila jistou hranici, např. doporučené trávení volného času, rodiče takovou podporu nereflektují. V závěru příspěvku jsou shrnuty další možnosti rozšíření výzkumu a využití výsledků.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.