Umělecké vzdělávání a idea umělce na přelomu 18. a 19. století v díle Ondřeje Schweigla, Ignáce Chambreze a Josefa Heřmana Agapita Gallaše
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2016 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Cornova: Revue České společnosti pro výzkum 18. století |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Umění, architektura, kulturní dědictví |
Klíčová slova | art education; academy; artist’s status; inventiveness / genius; Vienna; Moravia; Andreas Schweigl; Ignaz Chambrez; Josef Heřman Agapit Gallaš |
Popis | V příspěvku je analyzována literární činnost sochaře Andrease Schweigla (1735–1812) a malířů Ignaze Chambreze (1758–1842) a Josefa Heřmana Agapita Gallaše (1756–1840). Tito tři moravští umělci sepsali kolem roku 1800 své myšlenky a poznatky do podoby ucelených textů, které shodně spojují tradiční umělecko-literární žánr biografie významných umělců s uměleckou topografií, výtvarnou kritikou a historickou interpretací počátků kultury a umění na Moravě. Protože všichni byli různým způsobem spjati s novým vzdělávacím systémem umělecké výuky, cílem studie je ověřit nejen zda a jak se standardizace výuky podepsala na jejich profesních kariérách, ale rovněž na jejich mentalitě. Pro všechny tři autory se stala určitým východiskem jejich úvah historická interpretace počátků umění a kultury na Moravě. Všichni se též zaobírali otázkou funkce umění, ideálem umělce a částečně i pojetím tvůrčího génia, a také přímo či nepřímo ve svých pojednáních reflektovali v intencích dobového paradigmatu téma úpadku jako jednoho ze stupňů cyklicky pojímaných dějin. Autor se pokouší vzájemně porovnat jejich texty a v obecnější rovině ukázat 1) v čem sami umělci na přelomu 18. a 19. století spatřovali význam výtvarného vzdělávání ze strany státu; 2) jak reflektovali proměnu společenské role umělce; a 3) jak definovali obecný ideál umělce a představy o jeho společenském poslání. Právě interpretace širších souvislostí proměny statutu umělce a umělecké tvorby na Moravě a ve střední Evropě v druhé polovině 18. století je hlavním cílem studie. |
Související projekty: |