Intergenerational learning among teachers : overt and covert forms of continuing professional development
Název česky | Mezigenerační učení mezi učiteli : zjevné a skryté formy profesního rozvoje |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2017 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Professional Development in Education |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Doi | http://dx.doi.org/10.1080/19415257.2016.1194876 |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | intergenerational learning; teachers’ continuing professional development; typology of learning; learning content; learning interaction; workplace learning |
Popis | Článek interpretuje data z kvalitativního výzkumu mezigeneračního učení (MGU) mezi učiteli na českých základních školách. Cílem textu je odpovědět na otázku, co se od sebe učitelé z různých generací učí a jaké má MGU podoby. Na základě Illerisova konceptu je učení vymezeno jako osvojování obsahu skrze interakci. Proto má naše odpověď podobu přehledu obsahů (přijímaná jednotlivost, přijímaný komplexní obsah, jednotlivost spojená s výzvou, komplexní obsah spojený s výzvou)a forem interakcí (percepce, zkušenost, transmise, participace, percepce). Data byla sbírána skrze 22 kvalitativních rozhovorů s učiteli. Analýza využívá vybraných procesů zakotvené teorie. Na tomto základě byly definovány čtyři typy MGU: přijímající MGU, transformující MGU, hledající MGU a MGU inspirující se. Tato typologie je diskutována vzhledem k její využitelnosti pro porozumění a plánování profesního rozvoje učitelů. |
Související projekty: |