Domácí vzdělávání jako výraz kulturního kreativismu

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Fakultu sociálních studií. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

KAŠPAROVÁ Irena

Rok publikování 2017
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Sociologický časopis
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
www http://sreview.soc.cas.cz/cs/issue/187-sociologicky-casopis-czech-sociological-review-1-2017/3693
Doi http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2017.53.1.303
Obor Archeologie, antropologie, etnologie
Klíčová slova home schooling; anthropology of education; ethnotheory; cultural creatives
Přiložené soubory
Popis Článek se zamýšlí nad tím, zda a kdy je možné považovat domácí vzdělávání za výraz kulturního kreativismu, jak jej definovali Ray a Andersonová. Heterogenní podstata domácího vzdělávání je teoreticky rámována antropologií vzdělávání, úžeji pak odlišnými rodičovskými etnoteoriemi (Harkness a Super) a teorií kapitálů (Bourdieu). Na pozadí primárního výzkumu, zastoupeného v textu především dvěma případovými studiemi, je zde ukázáno, jak rodiny praktikující domácí vzdělávání vstupují do hry o kapitály, jak odůvodňují svá rozhodnutí a vyjednávají svoji odlišnost. Na základě individuální praxe tyto rodiny následně přispívají k celkové proměně vzdělávacího pole. Vzhledem k tomu, že tak nečiní z pozice charismatického vůdce, ale v přesvědčení o vlastní osamocenosti, dochází autorka k závěru, že paralela s kulturním kreativismem je v této oblasti možná.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.