Psychosociální konstrukt kariérové adaptability z pohledu teorie a empirické evidence – přehledová studie
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2016 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Liefelong Learning - celoživotní vzdělávání |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://lifelonglearning.mendelu.cz/wcd/w-rek-lifelong/ll1603/lifele20160603102.pdf |
Doi | http://dx.doi.org/10.11118/lifele20160603102. |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | career adaptability; interest; control; curiosity; self-confidence; career maturity; theory of career construction |
Popis | Přehledová studie se zaměřuje na multidimenzionální psychosociální konstrukt kariérové adaptability, kterému je v současné době věnována zvýšená pozornost. Kariérová adaptabilita naznačuje možnosti jedince pro zvládání současných či očekávaných úkolů, změn a traumat v profesních rolích. Ve studii je popsán vznik konstruktu kariérové adaptability, jeho vymezení a dimenze – zájem, kontrola, zvídavost a sebedůvěra. Dále jsou představeny nástroje pro měření kariérové adaptability a vybrané empirické poznatky o kariérové adaptabilitě. Pozornost je mj. zaměřena na vztah kariérové adaptability a demografických proměnných, osobnostních rysů, sebepojetí, sebehodnocení, důvěry ve vlastní schopnosti, profesní identity, časovým zaměřením, akademickou úspěšností, kariérového poslání, kariérovou spokojeností aj. Prezentované teoretické a empirické poznatky jsou významné pro kariérové poradce a učitele kariérové výchovy, kteří mohou na základě znalosti kariérové adaptability navrhnout intervence reflektující specifické potřeby jednotlivých klientů a žáků. |