Realismus hudebního divadla Waltera Felsensteina – pravda, nebo mýtus?
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2017 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Theatralia |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | Digitální knihovna FF MU |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/TY2017-1-6 |
Obor | Umění, architektura, kulturní dědictví |
Klíčová slova | Walter Felsenstein; Komische Oper Berlin; Music Theatre; opera direction; Realism; Social Realism; Czech opera theatre |
Popis | Studie se zabývá konceptem hudebního divadla, jenž je spjat s tvorbou významného německého operního režiséra Waltera Felsensteina (1901–1975). Východiskem se stala monumentální monografie Borise Kehrmanna Vom Expressionismus zum verordneten "Realisti schen Musiktheater". Walter Felsenstein – Eine dokumentarische Biographie 1901 bis 1951 (2015), podrobující zásadní revizi představu o Felsensteinovi jako o režisérovi, který ve svých operních inscenacích realizoval přístupy realismu jakožto uměleckého stylu. Přítomná studie si neklade za cíl pouhou sumarizaci základních tezí Kehrmannovy knihy. Ohlas a recepce Felsensteinových operních režií v zahraničí, zejména pak v zemích tzv. východního bloku, autorky přivedly k nutnosti přezkoumat situaci v domácím kontextu, resp. v českých operních divadlech. Záměrem bylo položit si otázku, jak byl Felsensteinův vklad do inscenování opery přijímán v českém prostředí a zda tu našel své stoupence. |
Související projekty: |