Apocalypses : entre Marie-Claire Blais, Éric Dupont et Nicolas Dickner

Název česky Apokalypsy : Marie-Claire Blais, Eric Dupont a Nicolas Dickner
Autoři

KYLOUŠEK Petr

Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj TransCanadiana. Polish Journal of Canadian Studies / Revue Polonaise d'Études Canadiennes
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www http://www.ptbk.org.pl/userfiles/file/TransCanadiana/Transcanadiana_9_2017.pdf
Obor Písemnictví, mas-media, audiovize
Klíčová slova Quebec literature; Apocalypse; Marie-Claire Blais; Nicolas Dickner; Éric Dupont
Popis Na rozdíl od mnoha evropských zemí chybí kanadskému Quebeku velký národní příběh tematizující boj proti vnějšímu nepříteli. Lze pro to najít důvod? Nebo lze najít v kolektivní představivosti a kulturní paměti Quebeku traumatizující události související s válkou? Prvky takového příběhu je možno nalézt v apokalyptické tematice, která se patrně rozvinula vlivem katolické tradice a komunitním habitu quebecké společnosti. Apokalypsa sama o sobě neznamená pouze válku, ale zahrnuje i širší vizi Zla. Z tohoto pohledu se pak se dějinná implikace národní komunity mění v univerzální lidskou. Analýza Marie-Claire Blaisové (románový cyklus Soifs), Nicolas Dickner (Tarmac) a Éric Dupont (La finacée américaine) podtrhují tento étos jako koncept, který osmyslňuje příběh i historii. Právě v tomto bodě se totiž apokalyptická tematika setkává s kolektivní představivostí strukturující enargeiou autorského rukopisu.
Související projekty: