Sociální moc ve vedení lidí - inspirace pro školní psychology

Autoři

VYCHOPŇOVÁ Tereza

Rok publikování 2017
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Školní psycholog svým působením ve škole podporuje klima a vztahy lidí ve škole a nezřídka v této oblasti spolupracuje s vedením školy. Předkládaný text je věnován problematice sociální moci, která je ve škole uplatňovaná ve vztazích mezi všemi aktéry. Typy sociální moci podle Frenche a Ravena jsou zde dávány do vztahu se styly vedení ředitelů/ředitelek škol – transakčním a transformačním. Ve druhé části textu jsou prezentovány první výsledky z dotazníkového výzkumného šetření realizovaného v základních školách. Jeho cílem bylo zjistit, jak učitelé vnímají uplatňovanou sociální moc a styly vedení u svých ředitelů/ředitelek a jak se tyto souvislosti promítají do jejich pracovní spokojenosti. Výsledky mohou být inspirací mj. pro školní psychology, neboť jim umožní nahlédnout problematiku sociální moci z hlediska vedení školy a lépe tak porozumět vztahům učitelé – vedení školy, neboť jim podobné teorie mohou pomoci nahlédnout a porozumět vztahům mezi subjekty školy: učiteli a žáky, učiteli a vedením školy, a také mezi poradci a učiteli.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.