Minimal music jako problém figury a pozadí
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2017 |
Druh | Vyžádané přednášky |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Když se v 60. letech v USA objevily první tendence práce s hudebními a zvukovými smyčkami, jednalo se o daleko více než jen o nahrazení evolučního typu hudby neevoluční, relativně statickou strukturou. Vliv východního zenového budhismu na experimentální americkou hudební scénu znamenal posun od intencionálního poslechu hudby, typického pro Západní kulturu, k uvolnění proudu vědomí typickému pro techniku meditace. Klíčem k pochopení minimal music jsou tedy především psychologické procesy, které se snaží eliminovat vnímání plynutí času a odbourání intencionálního poslechu. Z tohoto úhlu pohledu můžeme minimal music chápat spíše jako funkční hudbu, která obrací zažité schéma vztahu figury a pozadí v západoevropské hudební tradici. V kontrastu s tímto původním určením dnes minimal music podstupuje proces objektivizace, kdy motorické plochy krátí na úroveň tradičního hudebního tématu a tím se začleňují do tradice melodicko-harmonického slohu. |
Související projekty: |