Mimoškolní faktory ovlivňující rozhodnutí začínajících učitelů odejít z profese

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

MINAŘÍKOVÁ Eva ULIČNÁ Klára

Rok publikování 2017
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Začínající učitelé jsou v profesní fázi, která na ně klade mnohé požadavky. Jsou často nuceni převzít veškeré povinnosti stejně jako zkušení učitelé. Jedná se o tzv ostrý start, což pro začínající učitele představuje značnou zátěž. Mimo profesní povinnosti jsou zpravidla ve fázi usazování se na novém místě, hledání nového bydlení a zakládání rodiny. Všechny tyto faktory mohou ovlivňovat učitele při rozhodování o jejich budoucí kariéře – zda setrvat v profesi či z ní odejít. Jednou z výzkumných otázek, kterými jsme se v rámci širšího výzkumného projektu Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů zabývali, je, jak ovlivňují mimoškolní faktory rozhodnutí začínajících učitelů setrvat či odejít z profese. Mezi mimoškolní faktory řadíme jak faktory vztahující se k profesi (ale ne škole), např. rodiče žáků, komunita blízká škole, širší společenský kontext, tak i faktory osobní (např. well-being, dojíždění do zaměstnání, rodinný stav). Data byla sbírána pomocí dotazníku (70 Likertových škál, kontextové otázky) v průběhu roku 2016. Výzkumný vzorek zahrnuje 126 začínajících učitelů (do 3 let praxe). Výsledky naznačují, že začínající učitelé, kteří zamýšlí setrvat v profesi, pozitivněji hodnotí svůj well-being, ale i širší společenský kontext (např. finanční ohodnocení učitelů), i když jen do určité míry. V hodnocení podpory od veřejnosti (uznání náročnosti povolání apod.) se ti, kteří chtějí zůstat, a ti, kteří chtějí odejít, téměř neliší. Rozdíly existují ve vnímané míře podpory od rodičů žáků. Negativnější hodnocení spolupráce s rodiči, jejich podpory a uznání, je nicméně spojeno spíše se záměrem začínajících učitelů změnit školu, ne odejít z profese.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.