The Personalistic Approach as a Bridge
Název česky | Personalistický přístup jako most |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2017 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Slavica litteraria |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | Digitální knihovna FF MU |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/SL2017-1-2 |
Obor | Písemnictví, mas-media, audiovize |
Klíčová slova | personalistic approaches; psychological methods; A. Grigoryev; A. A. Potebnya; psychological methods in Russian 19th- and 20th ; literary criticism; psychopoetics; author versus reader; search for methodological balance |
Přiložené soubory | |
Popis | Autor přítomného příspěvku se zabývá vývojem personalistické inspirace v literární komparatistice jako mostem spojujícím tradiční autorské přístupy s textovými a recepčními perspektivami. Inspiraci našel v psychologických metodách vytvořených A. Potebňou a jeho předchůdci a následovníky v ruské literární vědě 19. století, stejně jako v psychopoetice. Spisovatel je skutečným tvůrcem literárního artefaktu, klíčovým uzlem a křižovatkou všech faktorů v literární tvorbě a recepci. Obnova a revitalizace nového konceptu autora musí být chápána jako konec hyperbolizovaného, zveličeného a přeceňovaného čtenáře. Jelikož se čtenář stává autorem a autorovi je dovoleno vstoupit do vlastního díla jen jako čtenáři, autor může fungovat jako komplexní čtenář, jenž transformuje svou zkušenost do aktivní tvorby tím, že konvertuje a přetváří svou psychickou a existenciální situaci do literárního artefaktu. Autora nelze ve všech těchto aspektech ignorovat nebo potlačit ani samotným textem ani širšími koncepty, jež literaturu integrují do kultury, a tudíž ji zbavují její specifické charakteristiky. Hledání rovnováhy jako pólu literárního tvoření i komunikace bylo skutečným záměrem těchto poznámek. |