Jak vidím své žáky − hodnoticí úsudek učitelky o jednotlivých žácích v 6. třídě

Autoři

DREXLEROVÁ Anna

Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Orbis Scholae
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
WWW http://www.cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=111118
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2018.54
Klíčová slova assessment, teacher judgment, teachers’ differential behaviour, teacher-student relationships
Popis Předložená studie se zabývá tvorbou a následným vývojem hodnoticího úsudku učitele o jednotlivých žácích. K zjištění hodnoticího úsudku byla využita metoda opakovaných polostrukturovaných rozhovorů s učitelkou 2. stupně základní školy. Hlavním výsledkem případové studie je zjištění, že učitelčin hodnoticí úsudek se časem proměňuje. S postupujícím školním rokem se zmenšuje skupina žáků, které učitelka hodnotí jako vynikající, a zvětšuje se skupina žáků průměrných. Učitelka si své hodnoticí úsudky utváří primárně na základě dvou vnímaných faktorů, a to komunikativnosti a školní výkonnosti žáků, přičemž důležitou roli hrají také nadání žáků a jejich snaha. Na základě hodnoticích úsudků učitelky se formuje její diferencované jednání k žákům.
Související projekty: