Automatizovaná diagnóza vývojové dysgrafie založená na kvantitativní analýze online písma
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2018 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Elektrorevue |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.elektrorevue.cz/cz/clanky/zpracovani-signalu/0/automatizovana-diagnoza-vyvojove-dysgrafie-zalozena-na-kvantitativni-analyze-online-pisma-1/ |
Klíčová slova | developmental dysgraphia; children dysgraphia; digitizing tablet; HPSQ; random forests; support vector machine |
Popis | Prevalence problémů s psaním mezi dětmi školního věku je mezi 10 až 30 %. V současné době neexistuje v České republice objektivní metoda pro diagnózu a hodnocení míry závažnosti vývojové dysgrafie (VD). Cílem této studie je představit novou metodu objektivní diagnózy VD založené na kvantitativní analýze online písma. K tomuto účelu jsme extrahovali ze tří písemných cvičení sadu prostorových, časových, kinematických a dynamických parametrů. Pro identifikaci parametrů s vysokou diskriminační silou jsme následně provedli korelační analýzu mezi těmito parametry a skóry dotazníku HPSQ (Handwriting Pro_ciency Screening Questionnaire). Použitím klasifikátoru založeného na náhodných lesech v kombinaci s kvantifikací cvičení psaní abecedy jsme dosáhli přesnosti klasifikace téměř 80% (sensitivita 77 %, specificita 83 %). Přesnost byla zvýšena na 92% (sensitivita 92 %, specificita 93 %) aplikováním metody sekvenčního dopředného plovoucího výběru parametrů SFFS (Sequential Floating Forward Selection). Tato pilotní studie potvrzuje možnost automatizované diagnózy VD u dětí, které píšou psaným spojovaným písmem. |
Související projekty: |