Panel discussion: “ISOTIS project: the mothers’ story of inequality and otherness in contemporary Europe: bringing up children in low income, immigrant and ethnic minority families”

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

OBROVSKÁ Jana SIDIROPULU JANKŮ Kateřina

Rok publikování 2018
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Panel "Příběh matek o nerovnosti a odlišnosti v současné Evropě: výchova dětí s rodinami s nízkými příjmy, přistěhovaleckými a etnickými menšinami" prezentuje a diskutuje o metodologii a některých výzkumných poznatcích z projektu EC ISOTIS H2020 "Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society". Studie byla provedena v 10 evropských zemích: Česká republika, Anglie, Francie, Německo, Řecko, Itálie, Nizozemsko, Norsko, Polsko a Portugalsko: http://www.isotis.org. Prezentující z pěti zemí se zaměřují na biografické aspekty kvalitativního studia matek s malými dětmi z nízkopříjmových, přistěhovaleckých a etnických menšin. Řeší problémy a příležitosti srovnávací analýzy rozhovorů provedených v devíti zemích EU a Norsku na základě společné metodiky. Analýza zjištění vychází z životů matek a jejich názorů na výchovu svých dětí tím, že překonává řadu okolností, které dělají je a jejich děti "jinými" v moderních evropských společnostech: chudoba a deprivace (Anglie a Polsko); předsudky a skrytá diskriminace vůči romské etnické menšině (Česká republika), kulturní a jazykové obtíže přistěhovalců (Itálie a Nizozemsko). Anglická a polská studie se zaměřují na matky s nízkými příjmy ve velkých městech. Společným aspektem obou studií je ekonomický a sociální status matek v příslušných společnostech: chybějící otcové v rodinách, dysfunkční rodiny, které ovlivňují jejich každodenní život. Anglické matky vyprávějí o osamělosti a zoufalství při řešení problémů, které přináší výchova jejich dětí v chudobě, ale také o zdrojích, které mobilizují na podporu svých dětí. Polský výzkumný tým zdůrazňuje potřeby a výzvy polských matek, přičemž se soustředí na systém sociální podpory - formální, oficiální formy podpory i neformální sítě. Příběhy českých romských matek popisují své složité a překrývající se identity, které se vzájemně prolínají v jejich několika rolích. Navzdory tomu, že některé z nich mají vysokou úroveň vzdělání, stále čelí mnoha znevýhodněním kvůli jejich etnickému původu spolu s dalšími aspekty "jinakosti" - bez ohledu na jejich silnou sebeidentifikaci jako Češky. Italští a nizozemští vědci diskutují o příbězích matek přistěhovalců. Italové zkoumají zkušenosti matek marockého původu v Itálii a holandských tureckých matek, kteří žijí v Nizozemsku. Marocké přistěhovalecké matky mají často omezený přístup k péči a asistenčním službám, což je další faktor zranitelnosti jak pro matku, tak pro dítě, ale také je zásadní zkušeností, v níž se rozvíjí pozitivní vyjednávání vzdělávacích modelů od konfrontace kultur země původu a hostitelské země. To přispívá k novým identitám matek, které mohou "překlenout" dvě kultury nejen pro sebe, ale i pro své děti. Holandští výzkumníci analyzují vyprávění tureckých matek v Nizozemí o jejich příslušnosti v hostitelské kultuře. Matky zdůrazňovaly své "turectví" v různé míře, aby popsaly svou totožnost; ale ty, které vnímají diskriminaci, oceňují tureckou identitu více než ty, které nikoliv.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.