Filmové herectví, česká němá kinematografie a otázky studia stylu

Autoři

KOKEŠ Radomír D.

Rok publikování 2018
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Iluminace
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www https://www.academia.edu/38018940
Klíčová slova film acting; (inter)national history of film style; Czech silent cinema; poetics of cinema; film analysis
Popis V souladu se svým názvem tato studie staví do centra svého zájmu vztah mezi jím načrtnutými oblastmi. Klade si otázku, nakolik lze skrze formálně analytický výzkum filmového herectví načrtnout i vysvětlit dis/kontinuity stylistických dějin českého němého filmu v období do roku 1922, a to na pozadí dosaženého poznání na poli mezinárodní historiografie filmového stylu. V prvním rozsáhlejším bloku tato studie argumentačně postupuje shora dolů. Odráží se od již existujících interpretačních rámců spojených s ranými dějinami filmového herectví, a to převážně ve velkých zahraničních kinematografiích. Tyto vztahuje k otázkám filmové praxe a výstavby filmových děl v české kinematografii ve srovnatelném období desátých let minulého století. Namísto mechanického hledání shodných ploch se nicméně pokouší ve vztahu k dějinám českého filmu kriticky testovat samu jejich platnost, využitelnost a vysvětlovací hodnotu. Argumentace druhého rozsáhlejšího bloku oproti tomu postupuje zdola nahoru, když vychází z pečlivé analýzy konkrétních děl a filmařské praxe. Nabízí řez jedním rokem české filmové výroby (1918) a rozebírá trojici srovnatelně dlouhých třícívkových filmů se silnou ženskou protagonistkou: ČERTISKO, A VÁŠEŇ VÍTĚZÍ a UČITEL ORIENTÁLNÍCH JAZYKŮ. Ptá se po principech herecké práce, otázkách inscenování a především po jejich funkcích ve filmových dílech, jež vzájemně srovnává a zasazuje do širších historických souvislostí.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.