Estetická dimenze v elitářském a demokratickém vzdělávání: Liessmann vs. Dewey
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2018 |
Druh | Vyžádané přednášky |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Liessmann se stal středoevropskou celebritou pedagogické filozofie posledních deseti let. Jeho konzervativní přístup k problémům současného vzdělávání v sobě nese specifickou estetickou dimenzi, která je vnitřně spojena s eurocentrismem, neohellénismem a elitářstvím. Analýza estetické formy některých jeho textů a porovnání jeho přístupu k poznání, vzdělání a estetice s přístupem pragmatisticko-sokratickým (Dewey, Shusterman, Nussbaumová) umožňuje ukázat, v čem vězí slabiny jak konzervativního přístupu ke vzdělávání, tak Liessmannova elitářského postoje. Liessmann vyzdvihuje již fixované estetické artefakty (privileguje pohled do historie, tradici a „paradigmatické vzory“), tím konzervuje prostředí tvorby a vyděluje umění ze sféry reálného života. Pragmaticko-sokratický přístup je naopak založen na umění přítomnosti a na přesvědčení, že estetická zkušenost je funkcí života. Tento druhý přístup uvolňuje prostřednictvím hry a sebevyjádření zaběhlé vzorce jednání a vytváří prostor pro ocenění inovací a porozumění diverzitě. |
Související projekty: |