Text vychodjaščij za
Název česky | Text, který překračuje hranice |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2019 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Vestnik (Sovremennyj russkij jazyk: funkcionirovanije i problemy prepodavanija, 17.-18. 5. 2019, Budapest, Hungary) |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Klíčová slova | Russian uncensored literature and art; three waves of the Russian avantgarde; OBERIU; conceptualism; postmodernismus; poetics of silence; combinatorics. |
Popis | Celé dvacáté století bylo spojeno s myšlenkou rozšíření hranic a jejich překonání: ve vědě, filozofii, umění a literatuře. Když mluvíme o literatuře, není náhodou, že se překonává představy o žánrech, které pak nahradí pojem „text“ (jak v próze, tak poezii). Text, který postupně přesahuje své hranice, existuje mimo knihu, překonává úroveň verbální, čímž dělá slovo, formu, papír, autora nebo i čtenáře objektem nepovinným v procesu tvoření literárního textu. V našem článku se na příkladu vybraných textů ruské necenzurované literatury začátku XX. - XX. století poukazuje na některé důležité milníky oproštění literárního textu od obvyklých forem a otevření nových literárních strategií. Především se dotkneme tvorby některých futuristických básníků, autorů skupiny OBERIU, Lianozovo, moskevských konceptualistů atd. |
Související projekty: |