Hrajeme si s ezokýčem : O některých aspektech československého pohanského metalu
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2018 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | V diskusních fórech o metalové pohanské hudbě se často objevuje negativní kritika části produkce s tím, že jde o hudbu komerční, tedy vznikající primárně za účelem zisku. Jsme přesvědčeni, že toto rozlišovací kritérium je z analytického hlediska bezcenné, neměřitelné, neověřitelné. Není však pochyb o tom, že v rámci daného hudebního proudu lze rozlišit kvalitativně velmi odlišná díla. Navrhujeme proto nahradit neurčitý pojem “komerční tvorby” termínem “ezokýč”, který vychází z analyticko-estetické teorie kýče Tomáše Kulky. Na příkladech z československé pohanské metalové scény se pokusíme ukázat, že ezokýč je vhodným nástrojem pro identifikaci hudební tvorby, která je charakteristická nikoliv hodnotou ekonomickou, kreativní nebo spirituální, ale především estetickou. |