Reel by reel : Jan Stanislav Kolár's poetics in the context of transition to feature-length format in Czech silent cinema
Název česky | Kotouč za kotoučem : Poetika Jana Stanislava Kolára v kontextu přechodu k celovečernímu formátu v českém němém filmu |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2019 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Journal of Screenwriting |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://www.intellectbooks.com/journal-of-screenwriting |
Doi | http://dx.doi.org/10.1386/josc_00004_1 |
Klíčová slova | screenwriting history; Czech silent film; narrative poetics; Jan Stanislav Kolár; film reels; poetological analysis |
Popis | Tento článek zkoumá scenáristickou praxi v českém němém filmu od druhé poloviny desátých let a ve dvacátých letech. Zaměřuje se na poetiku Jana Stanislava Kolára jako případovou studii specifických scenáristických voleb během přechodného období od krátkých filmů (1-2 kotouče) k celovečernímu formátu v kontextu lokálních technických omezení při uvádění - nevyhnutelných přestávkách při výměně filmových kotoučů v kinech vybavených pouze jedním projektorem. Poetologická analýza Kolárovy Řiny (1926) společně s analýzou dalších dochovaných scénářů a snímků ukazuje, že tato okolnost neznamenala pouze nezbytné přizpůsobování technickým omezením, ale stala se i produktivním způsobem, jak dosáhnout určitých účinků na publikum. Polonezávislé narativní akty, vzrušující momenty objevující se na konci kotouče nebo důležité změny v čase či prostoru mezi dvěma kotouči byly integrálními částmi jeho původních příběhů stejně jako adaptací domácí literatury. Článek nicméně načrtává i obecnější perspektivu ve vztahu k filmovým kotoučům jako strukturálním jednotkám a scenáristickým praktikám mezi dalšími českými scenáristy v tomto období. |
Související projekty: |