The Impact of Modern Information and Communication Technologies on the Behaviour of Adolescents with Psychiatric Diagnoses
Název česky | Dopad užívání moderních informačních a komunikačních technologií na chování adolescentů s psychiatrickou diagnózou |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2019 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Life in Health 2019: Research and Practice. Proceedings of the International Conference held on 5 – 6 September 2019 |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | Odkaz na publikaci na MuniSpace |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9484-2019 |
Klíčová slova | adolescent; case history; behaviour; internet; communication; observation; case study; psychiatry; risk; interview; social networking; research; health; anamnesis |
Popis | Adolescenti vnímají internet jako přirozené komunikační médium a nástroj k práci s informacemi. Přistupují k němu zejména z mobilního telefonu, osobního počítače a mnoha dalších přenosných zařízení. Fenoménem mladé generace se stala oblast sociálních sítí, jež představují běžnou součást života a stylu dospívajících, ale jsou též spjaty s řadou rizik. V rámci šetření byl analyzován dopad užívání moderních informačních a komunikačních technologií na chování šesti adolescentních psychiatrických pacientů. Bylo využito designu kvalitativního výzkumu a v jeho rámci analýzy odborné dokumentace, rozhovorů a pozorování k sestavení případových studií osob hospitalizovaných kvůli zhoršení jejich psychického stavu. Informanti vykazovali příznaky nadužívání či závislosti na internetu. V on-line prostředí hledali důvěru, přátele, vzory, rady, oporu, pochvalu. Velký počet jejich virtuálních kontaktů kontrastoval s nízkou aktivitou v reálném světě. Intenzivním užíváním internetu sytili potřeby nenaplněné v rodině a ve škole, ventilovali své starosti, obavy a psychickou bolest. Dostali se do bludného kruhu, který se bez odborné pomoci neustále prohluboval. Podstatnou roli při řešení nadužívání či závislosti na on-line činnostech hraje harmonické rodinné zázemí, dobré klima ve škole a ve střídě, přítomnost kvalitních reálných přátel i možností trávení osobního volna. Důležité je, aby adolescent zažil úspěch, ocenění, byl pozitivně motivován. V případě potíží může pomoci vhodná psychoterapie a služby poradenského pracoviště. |
Související projekty: |